נובמבר 05, 2011

עתיד ההיי-טק הישראלי

תרשו לי מייד להסתייג, ולומר שאמנם הסיפור הזה עלול להפוך מציאות, אני לאו דווקא משוכנע בכך.


מבוא.
לאחרונה יצא לי לעבוד במספר חברות היי-טק שהשתמשו בשירותי מיקור חוץ, או outsource. אם חשבתם הודים - טעיתם! גם לא סינים. דווקא עם מזרח הרחוק לא יצא לי לעבוד, אבל שמעתי מספיק "חוויות".

באחד המקומות "קיבלתי" צוות של שני מפתחים באוקראינה. שני אנשים טכניים חזקים, עצמאיים, מספקים מוצרים באיכות ובזמן, אבל לא מאוד משקיענים, ועם בעיות attitude. (כן כן, תתפלאו, גם ל"עבדים" יש אופי...) סה''כ מאוד דומה למה שיש בצוותים המקומיים שלנו. אבל - מה שנקרא, שלושה במחיר אחד. 

במקום אחר, חברת האם (הישראלית) החליטה שבמקום לעבוד עם חברת outsource בחו''ל, ולקבל עובדי קבלן חסרי עניין ומוטיבציה, פשוט כדאי לפתוח סניף פיתוח שלם, במיוחד שתכננו לגייס מספר גדול של אנשים. מן הסתם ברגע שנודע לעובדי חברת האם על התוכניות הגרנדיוזיות, כולם כאחד התחילו לספור ימים לאחור - עד גל הפיטורים - וזה כמובן למרות ההבטחה של ההנהלה כי הקמת סניף פיתוח בחו''ל לא תשפיע על הסניף בארץ. ללא הרבה ברירה, כל המנהלים הרלוונטים התחילו לטוס לרומניה ולגייס לעצמם עובדים חדשים.

הכל טיקטק כשעון, המועמדים סוננו בצורה יעילה מהארץ ע''י משאבי אנוש ור''צים, וביום הגעתם של המנהלים - זומנו והגיעו במרווחים צפופים של שעה וחצי לאורך כל היום. 

הראיון הטכני (פאצ'ה פיצ'ה).

האנגלית שלי בסדר, אפילו קצת מעל. אבל הופתעתי לא פעם שהמועמדים דיברו יותר טוב ממני! במבטא בריטי, או מקומי, אבל לא הייתה להם שום בעיית שפה! (לעומת האוקראינים - כמובן המדגם שלי אינו מייצג). הופתעתי פעם שנייה כשראיתי כי אחוז העוברים את הראיון היה דומה אם לא גבוהה יותר מהראיונות שאני עושה בארץ (עם אותם השאלות). הופתעתי פעם שלישית כשאחד המתמודדים שעבר אותי ואת הראיון עם HR הודיע לי חגיגית שהוא יעדיף להמתין עוד חודש על לפתיחה של סניף פיתוח של אינטל, או מיקרוסופט, או אורקל (אינני זוכר) - ולכן לא יקבל את ההצעה!

אז מה, עוד חברות גילו את הפוטנציאל של המקום??? חבר'ה צעירים עם תפיסה מתמטית מזרח-אירופאית, ממושמעים, משקיענים, עם מנטליות אירופאית, עם אנגלית מצוינת, טכניים, נעימים בתקשורת, לומדים מהר - בשליש על חצי מחיר של מפתח בארץ - מה, לא תיקח?


ההווה של ההיי-טק הישראלי.
כשנה אחר כך, כשחיפשתי מקום עבודה חדש, אולי במקרה, אולי עם עזרה של חברות ההשמה, במהלך הראיונות נתקלתי בתופעה מטרידה. פתאום נראה שכל חברה באיזשהו אופן עסוקה במעבר של הידע ממקום למקום. פתאום נראה שבכל חברה רוצים לסגור סניף (או להקטין פעילות) במקום אחד ולפתוח (או להגדיל פעילות) במקום אחר. חלק מהסיבות היו רכישות של חברות קטנות במקומות שאין בהם פעילות של חברת האם החדשה, לכן "צריך ללמוד מה הם עושים", ולהעתיק למקום אחר. היו גם שיקולי האיכות ושיקולי המחיר.


העתיד של ההיי-טק הישראלי. (תחזית)
אז אינטל, מיקרוסופט, ואורקל פותחים סניפי פיתוח במזרח אירופה, נותנים להם פרויקטים לממש. בהתחלה כמובן לוקליזציה, איסוף מידע, פרויקטים בשלב התחזוקה, וכו' - עבודה שחורה. לקראת סוף השנה הראשונה המנהלים הבכירים של כל הענקיות האלה בסיכום השנה מגלים שכל הפרויקטים בוצעו בהצלחה מלאה, בזמן, כמעט ללא נשירת העובדים, ובחצי מחיר מקודם. מחליטים להסתכן ונותנים משהו אמיתי, שדורש יותר יוזמה ואלתור. כעבור שנה - שוב הצלחה?! איך ייתכן שהרומנים (בולגרים\הונגרים\רוסים\אוקראינים\וכו') חושבים מחוץ לקופסה ומייצרים משהו חדשני? כל השנים האלה חיינו באשליה שרק הישראלים הם נועזים טכנולוגית, ממציאים דברים, פותרים בעיות בלתי פתירות, יודעים לעקוף כל מכשול העומד בדרכם?!
מה נעשה עם סניפי הפיתוח שלנו בארץ הקודש? מפחיד לסגור - אולי בכל זאת טעינו לגבי הרומנים? בואו נבנה אותו פרויקט גם בארץ וגם ברומניה. כן, ראש בראש!

1/01/2014 - מתחילים לגייס בארץ, ומתחילים לגייס ברומניה. (יש כבר תשתית, לא צריך לשכור אנשי מפתח ומשרדים)
1/02/2014 - ישראל: יש 3 מועמדים בשלב מתקדם. רומניה: 5 חתמו, מתחילים תוך שבועיים
1/03/2014 - ישראל: 1 מתוכם חתם, עוד 6 בשלב מתקדם. רומניה: 5 כבר עובדים, עוד 3 חתמו.
1/04/2014 - ישראל: 1 התחיל לעבוד, עוד 3 חתמו, עוד 5 מתקדמים. רומניה: יש דמו פשטני של המוצר. 7 עובדים, עוד 3 בדרך...
...
1/06/2014 - ישראל: 8 כבר עובדים שניים הנותרים מתחילים בקרוב. יש דמו. רומניה: מייצבים את הגרסה הראשונה.
...
1/09/2014 - ישראל: מרגישים את סוף השנה, מתחילים לריב עם האמריקאים על הדרישות, יש גרסה ראשונה. רומנים: הגרסה השנייה מוכנה. גייסו עוד 3 מפתחים ומימשו שני התנהגויות של המוצר בשביל לא להתווכח על הדרישות.
1/10/2014 - ישראל: 2 מפתחים עוזבים כי מרגישים שהפרויקט הולך להיסגר, עוד 1 כי הוא מרגיש שרוצה לפתח "מ-0". ממשיכים לריב על הדרישות  ולהקטין את התכולה. רומניה: 2 עזבו, הגרסה הסופית מוכנה. מתחילים לייצב, לכתוב תיעוד.
...
31/12/2014 - ישראל: עם הלשין בחוץ, מצליחים להוציא את הגרסה עם 70% מהתכולה המקורית, ללא תיעוד, וב-11:00 בלילה.


במשך שנה וחצי הבאות אורקל ועוד 3 חברות סוגרות את כל הפעילות בארץ, ומיקרוסופט, אינטל, ועוד 5 חברות אמריקאיות גדולות משחררות חצי מהעובדים הביתה. 
כך נפלטים לשוק העבודה ארבעת אלפים עובדי היי-טק (מפתחי תוכנה, בודקים, אינטגרטורים, אנשי IT וסיסטם, ומנהלים בכל הדרגות). 
שנת 2017: אחרי 4 חודשי חיפושים, (ולאלה שמעל גיל 35 - אחרי 6 חודשי חיפושים ואבטלה) ההיי-טקיסטים המורעבים והעייפים מוכנים לעבוד תמורת 60% מהשכר הקודם. 
המפולת התחילה. כל החברות עושות ניקיון בית, ע''י הורדה משמעותית גורפת בתנאים, ורענון כ''א.
שנת 2018: נרשמת ירידה חדה בהרשמה של סטודנטים למדעי המחשב ומקצועות הסמוכים, האוניברסיטאות מורידות תנאי קבלה, רמת הלימודים יורדת.
נרשמת ירידה של השקעות בסטארט-אפים הישראלים, ולמרות שאין מחסור בכח אדם זמין, העבודה בסטארט-אפ נחשבת לעבודה זמנית ומעטים "קופצים על ההזדמנות". רוב המובטלים כבר לא עבדו בהיי-טק מעל שנה ובקושי זוכרים מה כתוב בקורות חיים של עצמם.
רב המפוטרים נזכרו שיש להם עוד מקצוע, או למדו מקצוע חדש ועזבו את התחום. (הרבה הפכו למורים).
להיות יזם הפסיק להיות אטרקטיבי ואפנתי.

כך חלף מן העולם ההיי-טק החזק בתבל. כל הלימודים האינסופיים, עבודה עד אמצע הלילה וסופי השבוע, ההשקעה של שעות אינספור הפכו היסטוריה. 
עכשיו צריך להתחיל מחדש. ויש עוד כל כך הרבה שנים עד הפנסיה...



פ.ס.: במהלך כתיבת הפוסט קיבלתי מייל מאחד העובדים הרומנים שלי (לא הייתי בקשר איתו מעל שנה). הוא ביקש לכתוב לו המלצה ב-LinkedIn...
פ.פ.ס.: אולי כבר שמעתם, אולי עוד לא - רוסיה החליטה להשקיע הון בבניית עמק הסיליקון הרוסי - בניה של ישוב היי-טק שלם (סקולקובו) ליד מוסקבה, אשר ישמש גם כאזור מגורים, ואזור תעשייה גבוהה בסטנדרטים עולמיים. הם עושים הכל כדי למשוך פרוייקטים מחברות היי-טק גדולות. יש סיכוי שזה לא יצליח, אבל יש גם סיכוי שכן.

תגובה 1:

חיפוש עבודה הייטק אמר/ה...

האמת היא שמזרח אירופה זה איזור שמתפתח מכל הבחינות, ולא רק בתחום ההיי טק. מין הודו וסין של אירופה אם תרצה. רמת החיים שם מתחילה לעלות, ולכן גם החינוך, יש ביקוש למוצרי צריכה והופ: גדילה בתל"ג והם בדרך להיות מעצמה.