דצמבר 04, 2011

למה הגיבור צריך להיות מאצ'ו

ראיתם פעם סרט של פיקסר(דיסני)? אני מת עליהם! יש רק דבר אחד שאני לא מבין. טוב, אולי מבין, אבל לא מסכים. חבל שדיסני לא שאלו אותי. באמת.


לאחרונה הבן הקטן שלי התחיל לראות את הסרטים שבאופן מופגן מראים את אותו הדבר - בהתחלה הגיבור הראשי מתנהג מגעיל באופן מוגזם. אפשר לקרוא לזה מאצ'ובואו ניזכר בכמה רגעים מביכים בעיניי.

שרק, האורג הירוק והחביב פוגש את החמור:
שרק: למה אתה עוקב אחריי?
חמור: אני אגיד לך למה. [שר שיר]
שרק: תפסיק לשיר! אני אגיד לך למה אין לך חברים!
חמור: איפה אני ישן?
שרק: ב-ח-ו-ץ!!!
שרק: ...הענקים הם כמו ... בצל! לענקים יש המון שכבות, כמו בצל. הבנת? לכולנו יש שכבות!
חמור: אתה יודע, לא כל אחד אוהב בצל. עוגות! גם לעוגות יש שכבות.  
שרק: לא אכפת לי, מה כולם אוהבים! ענקים הם לא כמו עוגות!
חמור: אתה יודע מה עוד כולם אוהבים? פרפה (parfait)! ... פרפה מתאים לך!
שרק: לא!!! אתה לא מבין, חמור קשה-עורף כשמוך? ענקים הם כמו בצל! סוף הסיפור! ביי-ביי! להתראות!

בסרט "למצוא את נמו" ברדג (האבא) פוגש את דוגי:
ברדג: הוא איננו, הוא איננו...
דוגי: הכל יהיה בסדר
ברדג: לא, לא, הם לקחו אותו ממני, אני חייב למצוא את הסירה!
דוגי: סירה! היי, אני ראיתי סירה קודם.
ברדג: באמת? 
דוגי: והיא עברה פה ממש לא מזמן! היי, אני דוגי.
ברדג: איפה, לאיזה כיוון?
דוגי: אה, אה, לכיוון הזה! בוא אחריי!
ברדג: חכי רגע, חכי רגע! מה קורה לך?! כבר אמרת לי לאיזה כיוון הסירה פנתה!
דוגי: אמרתי? או לא...
ברדג: אם לדעתך זה מן בדיחה, אז זה לא מצחיק אותי! ואני יודע מה זה מצחיק, אני דג ליצן!
דוגי: אני יכולה לעזור?
ברדג: משהו לא בסדר איתך. בהחלט. את מבזבזת את זמני. אני חייב למצוא את בני.

הממותה בעידן הקרח והעצלן
עצלן: ... יש לך עיניים יפות
ממותה: ר-ד  ל-י  מ-ה-פ-נ-י-ם!
מני (ממותה): תפסיק לעקוב אחריי!
עצלן: יש סיכוי שאני אוכל להידחף שם איתך, מני חבר שלי?
מני: אווו, אתה לא יכול ללכת ולהציק למישהו אחר? חברים? משפחה? זוחלים ארסיים?
עצלן: המשפחה שלי נטשה אותי. הם רק בערך נדדו בלעדיי.... אז מה איתך? יש לך משפחה?
מני: [מפנה את הגב]
עצלן: בסדר, אתה עייף, הבנתי. נשוחח מחר בבוקר.
עצלן: מני, מני, לא שכחת משהו?
מני: לא!
עצלן: אבל הרגע הצלת אותו!
מני: טוב, אני עדיין מנסה להיפטר מהיצור האחרון שהצלתי!
עצלן: אתה לא יכול להשאיר אותו כאן. תראה - עשן, העדר שלו נמצא על הגבעה. בוא נחזיר אותו!
מני: בוא נבהיר פה משהו! אין כאן "אנחנו"! לעולם לא היה "אנחנו"! למעשה בלעדי אפילו לא היה כאן "אתה"!!!
עצלן: אולי רק עד הגבעה?
מני: תקשיב לי היטב - א-נ-י  ל-א  ה-ו-ל-ך!




לעומת סרטים כמו "מכוניות", או "צעצוע של סיפור" בהם הגיבורים צריכים "לעבוד על יחסי האנוש", בסרטים האלה אין שוב הכרח שהגיבור יפזר יחס מזלזל לכל עבר.


גיבורי המאצ'ו קיימים בסרטים לכל הגילאים - הכל כל סרטי הטינאייג'רס, האקשן ("מת לחיות"), עד לקומדיות כמו "מה שעובד". ב-IMDB יש אפילו דף עם עשרת סרטי המאצ'ו הנצפים בכל הזמנים.
יש מגוון סיבות להוסיף לגיבור קצת "פילפל" - להראות אטיטיוד של הגיבור, גבריות, או חוסר אכפתיות מוחצן. אבל הסרטים האלה לא מיועדים לילדים, לא יצפו בכל סרט עשרות (אם לא מאות) פעמים, והילדים לא ידעו לדקלם בעל פה את הפס-קול.

מה בכלל אמור ללמוד הדור הבא על הגיבורים המאצ'וים? שטבעי להתנהג כך? שזה בסדר, ונסלח ובכל מקרה כולם יאהבו אותם? הרי מאצ'וים הם תמיד גיבורים חיוביים.

אז זהו, שאין לי תשובה טובה. לא נראה לי שזאת התנהגות "טבעית" או "סבירה". אני לא פסיכולוג, אין לי מושג בתקשורת (חוץ מתקשורת נתונים כמובן), ולא בעשיית סרטים. אפילו גוגל לא מבין קשר בין מאצ'ו לסרטי ילדים - באותה שורה חיפוש.
אין לי אלא להסכים איתו ולהמשיך לחשוש, שהילדים ילמדו את הדבר הלא נכון מהסרטים הכל כך מקסימים האלה!

אין תגובות: