נובמבר 19, 2011

איך להיכשל בראיון עבודה

שלום חברים!

בפוסט הזה אדבר על הטעויות שהמועמדים עושים בראיון עבודה.

הרשימה כנראה אף פעם לא תהיה מלאה, אבל אני מתכוון לבנות ולעדכן אותה במהלך הזמן. אשמח אם תשתפו את החוויות שלכם גם כמראיינים, וגם כמרואיינים.

כמו שהזכרתי בפוסט הזה, אני עורך ראיונות מקצועיים לתפקידי פיתוח תוכנה, אך אני מאמין שהטיפים יהיו נכונים בכל ראיון ולכל תפקיד.



(כל הכתוב מטה מתייחס לנשים וגברים כאחד, אך אני משתמש בלשון זכר מטעמי נוחות בלבד).

דבר ראשון ונורא מעצבן שניתן לעשות בתור מועמד - זה להבריז, או לאחר ליותר מ-5 דקות ללא התרעה. זה בסדר להעביר את הראיון ליום או זמן אחר, אבל לא רבע שעה לפני ההתחלה. התירוצים בדרך כלל מורידים ניקוד עוד יותר. פשוט תגיע בזמן. ואם הגעת חצי שעה לפני - תחכה עד "חמישה ל" ואז תודיע על הגעתך. המראיינים בדרך כלל בישיבות, וגם ככה לא יוכלו להתפנות אליך לפני הזמן. נדיר שתכנס לראיון לפני הזמן הנקוב. בדרך כלל זה סתם מעמיד אותנו (המראיינים) במצב לא נעים שנותנים למועמד לחכות.
  • להבריז או לאחר ללא התרעה


אוקיי, הגעת. הגיע המראיין לאסוף אותך בכניסה. תושיט יד ראשון, תגיד את השם - לעיתים המראיין לא זוכר את השם של המועמד שמגיע (והקו''ח שהדפיס עדיין במדפסת). אני אישית אוהב את המועמדים שקל להתחיל איתם בשיחה - עוד במעלית/מסדרון לפני שמתיישבים בחדר. במקום המועמד, תמיד אפשר להמציא איזה שאלה (לא נוקבת) או משפט להתחיל איתו - ואו, איזה נוף יש לכם!, או פששש, יש לכם משרדים מאוד מושקעים! לא חייבים להתחנף, כמובן - יש לכם חנייה מסודרת? כי חיפשתי חנייה עשר דקות - גם יכול להתאים. ואיך הפקקים בבוקר? באיזה שעה בד''כ מתחילים לעבוד אצלכם? גם נותן תחושה של תקשורת עניינית ופרודוקטיבית, וגם נותן מידע אמיתי על אופי המקום.

  • לשתוק מרגע הפגישה עד הכניסה לחדר הראיונות

בכניסה לחדר, תנסה לנחש איפה מצפים ממך לשבת. לפעמים המועמד מתיישב רחוק מהלוח, ואז אני נאלץ לבקש ממנו לשבת קרוב ללוח או אפילו להחליף איתי מקומות במהלך הראיון. יש דעה, שכדאי לא לשבת ממש "ממול", אלה בצלעות הסמוכות של השולחן. אני לא חושב שזה משנה.

תקשיב למבוא של המראיין. לפעמים זה ממש קצר, ואז אולי כדאי לשאול על המוצר, טכנולוגיות. זה לא הזמן לשאול על מספר אנשים בצוות ומה מצפים מכם לעשות. כדאי לשאול שאלה או שתיים על הפרוייקט, שגם יצביעו על ההתעניינות, וגם יראו שאתה מכיר את התחום. וכן כדאי לקרוא על החברה באינטאנט לפני הראיון.
  • לא לשאול על המוצר, או להגיד שלא חשוב כרגע


המבוא נגמר, המשחק מתחיל! "טוב, אם אין לך יותר שאלות, תספר(י) קצת על עצמך".
קראתי באיזה מקום, שכדאי לספר על מצב משפחתי, מספר ילדים וכו' בשביל להראות שיש לך גם חיים. לדעתי זאת טעות - לא כי אין לך חיים, אלא משום שזה לא הזמן המתאים. שמתי לב שזה מוציא מהריכוז. זה כמו לספר בדיחה. בשביל מה עכשיו? תגיעו לזה אם ילך טוב.

תתחיל מכמה שנות ניסיון יש לך, ותתחיל מהמקום האחרון. זה מדגיש את הדברים שאתה עדיין זוכר, ומשאיר למראיין אפשרות לקטוע אותך בכל רגע. אם היית מתחיל מהצבא, אוניברסיטה ועוד 7 מקומות עבודה - הפסדת את הראיון. היו לא מעט מראיינים שאני בעצמי שעממתי למוות כשהתחלתי מהתחלה.
  • דבר ראשון תגיד "אני נשוי ויש לי שני ילדים"
  • תתחיל בסדר כרונולוגי

בדרך כלל המראיין ירצה לשמוע על אחד הפרויקטים שהיית מעורב בהם לעומק. זאת אומרת שמצפים ממך לקום, לגשת על הלוח ולצייר. פגשתי מועמדים שהציעו להראות לי מה הם עשו במחשב הנייד שהביאו, (וסירבתי בנימוס). היו גם מועמדים שסירבו לקום והתעקשו לצייר על הדף. אני מסיק מזה אחד משני דברים - או פחד קהל (במיוחד אם אני מראיין עם עוד מישהו) או עצלנות. אולי גם בגלל איזה כתם או קרע במכנסיים שהמועמד מעדיף לא להציג לראווה. בכל מקרה איבדת כמה נקודות. 
  • תתעקש לא לקום אל הלוח
מעבר לעניין של הלוח, מאוד חשוב לבחור מראש איזה מערכת אתה הולך להציג ואיך. יש מספר דברים שאתה כמועמד צריך להציג כדי לעבור את השלב הזה בשלום.

על זה בפוסט הבא... 

אין תגובות: