ינואר 26, 2012

מחשב, סמארטפון, טאבלט, מי הבא בתור

חשבתם פעם מה יהיה הדבר הבא בעולם המחשבים אחרי שהייפ של הסמארטפונים והטאבלטים יתפוגג? 
זה יקרה בקרוב ללא שום ספק. כמו שקרה עם המחשבים הניידים - הם תפסו את מקומם, ממשיכים להתקיים בכבוד, משתפרים ומתקדמים, אבל אין כבר לא הצעצועים של המבוגרים כמו שהיו פעם. גם הסמארטפונים שלנו לאט לאט יפסיקו "להוציא עיניים" לסובבים. גם הטאבלט עוד שנתיים יהי עוד גאדג'ט מאובק.
מה יהיה אז? יש כבר מכשירים בכל גודל מסך מ-3.5 עד 11 אינץ' עם מגע, וקומבינציות שונות של עם ובלי מקלדת. עוד מסכי מגע, עוד רזולוציה, עוד כוח עיבוד כבר באמת לא יביאו את הבשורה. שולחנות וווילונות עם פונקציית נגע כנראה לא יהיו הדבר הגדול הבא - בכל זאת, כמה זמן אפשר לצייר על החלון?.. תלת מימד? זה לא שינוי קונספט, זה סתם פיצ'ר. אולי פיצ'ר מדליק (פרט למשקפיים), אבל גם כאן אין הרבה חדש.

אולי ראיתם את הסרטון הזה - זה לא יקרה. כל כך הרבה קומפוננטות לא יכולות לעבוד באינטגרציה כ''כ נקייה ופשוטה. זה פרוייקט יומרני מדיי. אנחנו עוד לא שם. כמו שעדיין לא היינו מוכנים לאמץ את גוגל Wave כך גם העתיד ע''פ מייקרוסופט רחוק מדיי - עוד עשרים שנה, לא פחות.
בואו נדבר על שלוש שנים מהיום. אני רוצה לקחת הימור. כבר מזמן אני עוקב אחרי התפתחות בענף הזה, ובקרוב אנחנו נראה מגוון מוצרים חדשים שיהיו הגאדג'ט החם הבא. אלה הם משקפיים.

כשהייתי בכנס האקרים בשם Y2Hack בגני התערוכה בשנת 1999, בין הדוכנים הלא קשורים לאבטחת המידע אחד הלהיטים הייתה קסדת המציאות המדומה. חיכיתי לא מעט זמן כדי להתנסות בה, וכשסוף סוף מדדתי אותה - ראיתי מסך פיצי עם תמונה תלת מימדים עם הדמייה של מכונית. ביד נתנו לי סוג של עכבר עם כמה כפתורים כדי לשלוט על התצוגה. אחרי שלחצתי על אחד הכפתורים (כנראה הכפתור הלא נכון), בתלת מימד מרהיב הופיע Application error הכל כך מוכר לכל מפתח Windows. בזה הסתיים הניסוי.

מאז עברו קרוב לשתיים עשרה שנים, והרבה חברות מראות התעניינות בנושא של "המסכים המולבשים" (או Head mounted displays), ואזורים הסמוכים. כבר מזמן לא צריך ללבוש קסדת טייס חלל, אלא מספיקים המשקפיים או משקף בודד, שמשמש כמסך מחשב לכל דבר, וגם כאמצעי למציאות המעושרת (או Augmented reality). ואני לא מדבר על הדבר הבסיסי שקיים היום, שבעזרת המצפן, ה-GPS וקצת מזל מראה באיזה כיוון המסעדה, אלא הדבר האמיתי, שידע לעשות זיהוי פנים אל מול המאגר של פייסבוק ופיקאסה של גוגל. שידע למצוא מידע על המסעדות או חברות אחרות על סמך הלוגו, שיידע להתריע על רכב גנוב ע''ס לוחית זיהוי, ועוד.

למרות הרבה שנות התקדמות, היום הרבה הפתרונות נראים תלושים מהעולם הזה. אף איש היגיוני ושפוי אפילו אם הוא סופר-גיק לא יסתובב ברחוב עם עב''מ על הראש, אבל כבר היום יש פתרונים אסתטיים יותר, כמו זה למשל, ועוד רבים בדרך. תחפשו בגוגל תמונות.
נכון שיקח לנו זמן להתרגל לראות אנשים כאלה ברחוב, אבל כמה זמן לקח לנו להתרגל לאנשים עם אזניות בלוטוס - "שמדברים עם עצמם"? זה כבר לא נראה מוזר, חריג ואפילו לא גיקי. 
תחשבו איזה כיף יהיה אם נוכל לנהוג הביתה ולראות את מסלול הנסיעה דרך משקף חצי-שקוף במקום כל פעם להביט בנווטן? 
בהנתן אמצעי נוח להזנת נתונים (עכבר כלשהו) שיאפשר לי לחייג טלפון בלי לגעת בטלפון (ובלי לדבר אל הטלפון - זה לא באמת עובד, לפחות במבטא ים-תיכוני או רוסי). אולי המכשיר בתמונה אינו מספיק בשביל להחליף "touch" מלא, אז יהיה עכבר מסוג אחר. אבל ללא ספק יהיה.

אלה יהיו הדברים שיתפסו אותנו אחרי שה-iPhone5 שעוד לא יצא, iPad3 שאמור להיות מוכרז בקרוב יצברו קצת אבק. הם לא יחליפו את המכשירים האלה, אלא יהיו תוספת נפוצה ונחשקת. החוויה לא תהיה שלמה בלעדם - כמו הסמארטפון בלי GPS או בלי מסך מגע.


אין תגובות: